توزیع بسته های بهداشتی دوران بلوغ بین دختران دانش آموز در خراسان رضوی از تولیدات هنرمندان درباره جوانی جمعیت حمایت می‌شود برنامه‌های دهه کرامت با گلباران حرم مطهر امام رضا (ع) در مشهد آغاز می‌شود روایت یک بانوی نخبه از تجربه زندگی با چادر در آمریکا و ژاپن تست آمینوسنتز در دوره بارداری و هزینه بالای آن چطور می‌توان از سحر و جادو در امان ماند؟ باید و نبایدهای تعامل با کودکان چاق انتشار جزئیات جدید از پرونده دزدیده شدن دختر ۴ ساله کلاله‌ای معصومه شکوری، ناظر داوری فینال لیگ قهرمانان زنان آسیا ماجرای مخفیانه زنان یک روستا که سوژه شد نگاهی به زندگی و خدمات مادر علم زنان و مامایی ایران ویدئو | فراخوان ثبت نام بیمه اجتماعی رایگان ویژه مادران صادر شد + لینک ثبت نام سرطان تخمدان؛ یکی از علل شایع مرگ و میر زنان نقش مهم ماما در کاهش مرگ و میر مادران و کودکان ویدئو | گفتگوی آزاد با دختران در خودرو ون پلیس زنان با ورزش در میانسالی می‌توانند سال‌های بدون فعالیت خود را جبران کنند چه عواملی در مشارکت سیاسی زنان نقش دارد؟ گذری بر تاریخ مامایی در ایران | قصه قابله روسی در مشهدِ یک قرن پیش ۱۵ هزار زوج مشهدی امسال در طرح «باهم» ثبت‌نام می‌شوند
سرخط خبرها
قانون جوانی جمعیت نیازمند بازنگری است | لزوم حمایت حاکمیت از دختران مجرد

قانون جوانی جمعیت نیازمند بازنگری است | لزوم حمایت حاکمیت از دختران مجرد

  • کد خبر: ۲۱۴۹۲۹
  • ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۱
عضو کارگروه مسائل اجتماعی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی خواستار بازنگری در قانون جوانی جمعیت و رفع موارد بی عدالتی مندرج در این قانون نسبت به افراد مجرد شد و گفت: حاکمیت باید موظف به حمایت از دختران مجرد و تک سرپرست باشد.

به گزارش شهرآرانیوز، حوزه دستیار رییس جمهور در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی و مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی نشستی با عنوان «بررسی تجربه زیسته دختران دهه ۶۰ با نگاهی بر قوانین مصوب مرتبط» را با حضور کارشناسان حوزه جمعیت و خانواده در نهاد ریاست جمهوری برگزار کردند تا به واکاوی مشکلات دختران مجرد متولد دهه ۶۰ بپردازد.

سکینه سادات پاد دستیار رییس جمهور در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی در این نشست از اینکه برخی از قوانین برای دختران دهه ۶۰ نسبتی با عدالت ندارد، انتقاد کرده بود. 

بخش سوم این نشست به اظهارات محمدرضا زهرایی عضو کارگروه مسائل اجتماعی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی اختصاص دارد که معتقد است باید قوانینی که سبب بی عدالتی برای دختران می‌شود مورد بازنگری قرار گیرد و حاکمیت خود را ملزم به حمایت از این قشر بداند:

بی عدالتی قانون جوانی جمعیت برای مجرد‌ها

محمدرضا زهرایی عضو کارگروه مسائل اجتماعی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی در این نشست به قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت اشاره کرد و گفت: در این قانون تاهل ۲ درصد به امتیاز استخدام اضافه می‌کند که عدد بزرگی می‌شود؛ یعنی با تاهل و ۴ فرزند این عدد به ۱۰ درصد می‌رسد، در صورتی که امتیازاتی که برای مقالات علمی، کتاب و بقیه مسائل مدیریتی و ... باز عقب می‌افتد.

زهرایی اظهار داشت: در این قانون ما یک امتیاز دادیم که افراد متاهل شوند و یا فرزند بیشتر داشته باشند، ولی به نتایج این امتیازات توجه نکردیم.

عضو کارگروه مسائل اجتماعی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اکنون خانواده‌هایی هم داریم که این تجربه و فرصت برای آن‌ها ایجاد شده که ۴ فرزند داشته باشد، از نظر سنی سنوات آن‌ها اضافه شده و الان امتیاز استخدام آموزش و پرورش شود و در مقابل خانواده‌هایی هم هستند که در گذشته چنین امتیازاتی دریافت نکرده اند.

زهرایی به بحث واگذاری مسکن در قانون جوانی جمعیت نیز اشاره کرد و خواستار بازنگری در مواردی از این دست شد.

وی با بیان اینکه قانون جوانی جمعیت به نوعی به ضدخانواده تبدیل شده است، افزود: این قانون و یکسری آیین نامه‌ها که در دستگاه‌های مختلف برای آن تدوین کرده اند، فرصت شایسته سالاری یا استخدام را از بین می‌برد و بنابراین باید راهکار و راه حلی در قالب یک اصلاح قانون گذشته داشته باشیم یا یک تبصره‌ای باشد که این مشکل را حل کند.

زهرایی با بیان اینکه اگر معیار زاد و ولد باشد، ما به تجرد قطعی می‌خوریم، اظهار داشت: اگر این معیار را کنار بگذاریم، می‌توانیم زمینه ازدواج دختران و پسران مجرد را که فکر می‌کنیم از سن ازدواج آن‌ها گذشته، فراهم کنیم.

وی خواستار پیش بینی ساز و کار قانونی و یا حمایتی شد که امکان فرزندخواندگی را برای مجرد‌ها فراهم شود.

این کارشناس اجتماعی موضوع نابرابری در اشتغال دختران مجرد را بسیار مهم دانست و گفت: این نابرابری سبب می‌شود که دختران مجرد از اشتغال و استخدام عقب بیفتند؛ اگر می‌خواهیم تجرد‌های آینده را نداشته باشیم، باید قوانینی که مانع ازدواج است را برداریم.

منبع: ایرنا

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.